· 

Heb jij binaural beats al ontdekt?

Binaural Beats kunnen je helpen om te ontspannen, slapen of je meer concentratie geven. Ik had er nog nooit van gehoord totdat ik een tijd geleden getipt werd door iemand om Binaural Beats te gaan ontdekken. Lees hier verder voor wat binaural beats precies zijn, waar je ze online kan vinden en hoe je het effect van binaural beats kan vergroten (inclusief een ademhalingsoefening!). Ik kan je direct zeggen: ik ben fan!


Wat zijn Binaural Beats precies?

Binaural Beats maken gebruik van een techniek die je twee verschillende tonen laat horen met allebei verschillende frequenties. Deze frequenties hebben invloed op de hersengolven. De twee frequenties zorgen ervoor dat er een speciale derde toon wordt gevormd in je hersenen: de zogenoemde binaural beat. Deze binaural beat zorgt voor een betere balans in je hoofd, je komt hierdoor in een bepaalde ‘state of mind’, een soort prettige trance. Je hebt binaural beats op verschillende frequenties, die allen zorgen voor een specifieke state of mind, zoals ontspanning, focus of creativiteit. Deze technologie is ontdekt in 1839 maar kwam opnieuw in de aandacht door een publicatie van Gerald Oster, getiteld "Auditory Beats in the Brain" (Scientific American, 1973). 

 

Frequenties en toepassingen

Je hebt binaural beats die werken op verschillende frequenties. Bij elk type frequentie kan je een andere ‘state of mind’ verwachten:

 

BETA, 13 Hz - 30Hz: Beta hersengolven zijn over het algemeen gemeten tijdens de normale wakkere staat gedurende de dag. Bijvoorbeeld tijdens het werken, boodschappen doen, praten en autorijden. De hogere beta frequenties worden in verband gebracht met angst en stress.

ALFA, 8 Hz - 12 Hz: De Alfa hersengolven hebben een frequentie die als ideale staat worden gezien voor concentratie en focus. Je verkeerd dan in een staat van lichte ontspanning en is ideaal om te leren en creatief bezig te zijn.

THETA, 4 Hz - 7 Hz: Wanneer je mediteert of droomt verkeren je hersenen in Theta frequentie. Een staat van diepe ontspanning dus.

DELTA, 0,5 Hz - 3 Hz: Dit zijn de lichtste hersengolven die gemeten worden tijdens het slapen. Je verkeerd dan in een diepe staat van ontspanning.

 

De binaural beats zorgen er dus voor jouw brein de frequentie van de binaural beats overnemen en in een bepaalde ‘state of mind’ terecht komen. Dit is voor iedereen, maar in het bijzonder voor mensen die hoogsensitief zijn of concentratieproblemen hebben, erg wenselijk. De frequenties hebben een krachtige en effectieve werking als je gevoelig bent voor stress en afleiding. 

 

Waarom ik fan ben

Om tot rust te komen, mediteer ik vaak. Toch komt het wel eens voor dat ik even geen zin heb om te mediteren of omdat ik het zogenaamd te druk heb om te mediteren. Wat natuurlijk echt een k*t excuus is, want juist bij drukte heb je het mediteren nodig en is het effectief. Soms als ik enorm druk in mijn hoofd ben, merk ik dat ik moeilijk de drukte in mijn hoofd tijdens het mediteren kan accepteren. Het moeilijk vind om alles te laten zijn zoals het is. Het werkt daarom goed als ik bijvoorbeeld dan ga mediteren met rustige muziek op de achtergrond of met ‘ohm’-geluiden als achtergrond die ik instel op de app Insight Timer. Een hele fijne gratis app om te mediteren trouwens. Met hetzelfde idee luister ik ’s avonds voor het slapen gaan wel eens een half uurtje naar binaural beats in plaats van te mediteren. Om toch in een staat van ontspanning te komen. Het mediteren samen met binaural beats vind ik ook heel fijn, ik merk dat ik me dan beter kan focussen op mijn ademhaling en minder snel afgeleid worden door externe factoren. 

Naast het gebruiken van binaural beats voor ontspanning, ben ik ook sinds kort begonnen met het luisteren naar binaural beats tijdens het schrijven. Als kind vond ik het al moeilijk om me te concentreren in de klas wanneer het helemaal stil was. Ook tijdens het studeren zat ik altijd al liever thuis met muziek te studeren dan in een stille bibliotheek. Ik word snel onrustig van stilte en heb muziek nodig als afleiding om de storm aan gedachten een beetje te kunnen focussen tot nuttige gedachten. Binaural beats zijn echt geweldig om je te kunnen concentreren en focussen wanneer je achter je laptop zit. Ik word er echt veel productiever en minder wiebelig van. Echt, serieus, ga het proberen! Ik ben fan!

 

Aandachtspunt & kritiek op binaural beats

Binaural beats werken doordat je in elk oor een andere toon hoort. Er zijn diverse geluiden die of wel bevestigen of niet geloven dat dat de reden is dat binaural beats werken. Toch zijn er meerdere wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat de binaural beats een positief effect hebben op de hersengolven in ons brein. Of dit nou komt door de frequenties of het placebo effect omdat je er rustig van wordt. Het kan zijn dat sommige audio bestanden niet de ene toon in je ene oor laten horen en de andere in de andere, maar beide tonen in beide oren te horen zijn. Dit heeft met de techniek van het opnemen van de audio te maken. Vandaar dat er soms wordt gezegd dat binaural beats alleen werken wanneer je ze vanaf een cd beluisterd en binaural beats niet werken vanaf een platform als YouTube. Maar dat is niet waar, ook via YouTube kan een audiobestand als het zowel links als rechts is opgenomen dit onderscheid afspelen. Maar let dus op dat er wel degelijk verschil zit in kwaliteit van binaural beats die je online kan vinden.

 

Tip: zo vergroot je het effect van binaural beats

Daarnaast moet je niet verwachten dat je nooit meer bewust hoeft te proberen te ontspannen of te concentreren en dat binaural beats al het werk voor je doen. Het is wel van belang dat je actief probeert te ontspannen, dat je dus ‘alert’ bent op het doel wat je wilt bereiken. Wanneer ik binaural beats gebruik om te mediteren of ontspanning begin ik daarom tijdens het beluisteren altijd met een korte ademhalingsoefening of bodyscan. Bovendien geldt ook met binaural beats: oefening baart kunst. Oftewel hoe vaker je naar binaural beats luisteren, hoe meer en hoe sneller je in een bepaalde ‘state of mind’ raakt.

 

Ademhalingsoefening voor ontspanning tijdens het luisteren naar binaural beats:

  • Zet de binaural beats aan
  • Ga lekker zitten of liggen en leg je handen op je onderbuik
  • Probeer te focussen op je ademhaling door je te concentreren op de lucht die je neus in- en uitademt
  • Probeer dit een stuk of 3 keer met je aandacht te volgen. 
  • Breidt daarna je aandachtsgebied uit; volg je ademhaling tot in je buik of in je flanken. Heb je moeite om bij je ademhaling te blijven? Probeer dan gewoon je aandacht te richten op je buik en het op- en neer gaan van je handen die op je buik liggen. 
  • Probeer niks te veranderen aan je ademhaling, maar volg deze gewoon. 

Zelf proberen? Ik luister graag binaural beats via Spotify, ik heb hier een leuk lijstje gevonden: Binaural beats op Spotify

 

 

Heb je moeite met echt ontspannen en zou je dit willen leren? Ik kan je helpen met het aanleren van diverse oefeningen of begeleiding bij meditatie. Voor meer informatie of een afspraak maken: