· 

Snel overprikkeld? Zorg voor genoeg me-time!

Als je hoogsensitief bent, hooggevoelig geworden bent door stress, burn-out of emotionele gebeurtenissen, dan is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Maar hoe doe je dat dan? Hoe weet je wat je precies nodig bent? En hoe zorg je er voor dat je die ruimte voor jezelf ook daadwerkelijk neemt? Éen ding is in ieder geval belangrijk: schaam of verontschuldig je er niet voor dat je die ruimte nodig bent! Het is jouw leven en je kan alleen maar goed je werk doen of er voor anderen zijn als je eerst goed voor jezelf zorgt.


Wat zijn de symptomen van overprikkeld zijn?

Je bent ‘overprikkeld’ wanneer je een overprikkeld zenuwstelsel hebt. Dit betekent dat je meer informatie of prikkels hebt binnen gekregen dan dat je kan verwerken. Prikkels kunnen van buiten komen, externe prikkels of van binnen komen, interne prikkels.

 

Externe prikkels:

  • geluid
  • temperatuur
  • niet lekker zittende kleding
  • gesprekken
  • eten
  • geuren

 

Interne prikkels:

  • piekeren
  • stress
  • pijn
  • ziekte
  • gedachten

 

Neem jij niet bewust de tijd om prikkels te verwerken, dan heb je kans dat je chronisch overprikkeld of burn-out raakt. De ene persoon heeft een dikker filter voor al deze prikkels dan de ander. Heb je vanaf kinds af aan al een gevoeligheid voor prikkels, dan ben je hoogstwaarschijnlijk hoogsensitief. 

 

Voorbeelden van symptomen van overprikkeld zijn:

  • stemmingswisseling
  • vermoeidheid
  • wolkerig hoofd of vol hoofd gevoel hebben bij opstaan
  • hoog ademen (geen ontspannen buik ademen)
  • snel geïrriteerd zijn
  • onzeker voelen
  • slecht slapen
  • slechte concentratie
  • gevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen
  • snel buikpijn of hoofdpijn hebben
  • ongeduldig zijn
  • ‘down’ voelen

Overprikkeld en dan?

Ben je overprikkeld dan is het goed om bij jezelf na te gaan waarom je overprikkeld bent. Ben je heel plotseling overprikkeld, neem dan rust. Zorg voor voldoende ontspanning. Hoogsensitieve mensen trekken zich dan vaak terug. Ik zelf noem dit me-time. Ik kan bijvoorbeeld moeilijk de hele dag achter de computer blijven zitten. Ik heb voldoende korte pauzes en afleiding nodig. Als ik overprikkeld ben door emoties of drukte, vind ik het fijn om me terug te trekken op mijn slaapkamer. Met een muziekje, een boek of een film. Lekker in de deken kruipen met de gordijnen dicht. Mezelf even opladen. Als ik in een drukke periode zit, vind ik het heerlijk om een uur te wandelen door de stad of de natuur met mijn favoriete muziek. 

Ben je steeds sneller overprikkeld door opgestapelde stress en loop je tegen overspannen zijn aan, dan is alleen me-time inplannen of je terugtrekken, vaak niet voldoende. Het is dan goed om te kijken naar je lifestyle, of er dingen drastisch zijn veranderd waardoor je sneller vermoeid en overprikkeld bent. Of dat je misschien juist toe bent aan verandering in je leven. Onbewuste stress of niet toegeven aan jezelf dat je dingen anders zou willen, kan er ook voor zorgen dat je snel overprikkeld raakt.

 

Hoe bouw ik voldoende me-time in bij snel overprikkeld raken?

Wat voor de één me-time is, is voor de ander een verplichting. Het is dus heel belangrijk dat je er achter komt waar jij echt van ontspant en waardoor je jezelf echt oplaadt. De ene persoon voelt zich bijvoorbeeld na een avondje kletsen met vriendinnen helemaal weer energiek, blij en opgeladen, terwijl een andere persoon daar misschien wel heel blij van wordt, maar toch door vermoeid raakt. 

Me-time ‘dingen’ waar jij mogelijk van oplaadt (of misschien niet: verschilt echt per persoon):

  • wandeling in de natuur
  • yoga
  • dagdromen
  • hardlopen
  • boksen
  • mediteren
  • thuiswerken
  • uit het raam staren
  • alles van je af schrijven
  • tekenen/schilderen

De kracht ligt hem in een leven in balans voor jezelf te creëren die bij jou gevoeligheid past. Heb je moeite met die balans te vinden? Ik help je graag door je bewuster te worden van jouw gevoeligheden of door je een moment van rust en ‘me-time’ te bieden midden in de week met: 

 

De groepslessen Visualisatie Meditatie in Groningen (half mei t/m juni op donderdagavond): Je kan je nu aanmelden via de mail!

 

Bovendien kan je me altijd een specifieke vraag over hoogsensitiviteit of overprikkeld zijn stellen per e-mail of in de reacties onder de deze blog.

 

Take care ;)

 

Liefs,

 

Anouk