· 

Onvoorwaardelijke liefde voelen: hoe doe je dat?

Bij onvoorwaardelijke liefde denken we al snel aan die liefde voelen van een ander, je partner/geliefde, voor altijd. Dat we ook gelukkig kunnen worden van onvoorwaardelijke liefde voelen voor een ander, vergeten we wel eens. Of dat nu je partner, een familielid, jijzelf of goede vriend is. We zijn altijd maar op zoek naar die bevestiging in de liefde. Onvoorwaardelijke liefde betekent namelijk dat je van iets of iemand houdt zonder voorwaarden. Zonder dat je er iets voor terug wilt. Het klinkt zo mooi. Zo romantisch: onvoorwaardelijke liefde; maar hoe weet je nou echt dat je onvoorwaardelijke liefde voelt?


Weten dat je van iemand houdt versus echt voelen dat je van iemand houdt

Stel: je hebt een relatie, en een familie waar je omgeeft en leuke vrienden. Vanzelfsprekend denk je: ik hou van ze. Maar voel je het ook echt? Liefde gaat namelijk over voelen. Nemen we eigenlijk wel tijd genoeg om nog te voelen of en van wie of wat we houden? Op welke momenten voel jij die onvoorwaardelijke liefde?

 

Onvoorwaardelijke liefde herken je aan:

  • iemand accepteren zoals hij/zij is
  • blij worden als je bij diegene bent
  • nieuwe energie voelen als je bij diegene bent of daar bent geweest
  • iemand kunnen loslaten omdat je weet dat op dat moment dat nodig is voor de geluk van een ander
  • iemand kunnen vergeven
  • iemand missen als hij/zij er niet is
  • gelijkwaardigheid voelen
  • wederzijds respect

Ondanks al deze dingen is onvoorwaardelijke liefde in een relatie met een ander wel heel moeilijk. Eigenlijk zijn er altijd wel enige voorwaarden aan een liefdevolle relatie verbonden waardoor hij dus niet meer onvoorwaardelijk is. Je kan wel oefenen met onvoorwaardelijke liefde geven en voelen voor een ander.

Waarom onvoorwaardelijke liefde voelen oefenen?

Onvoorwaardelijk van iemand of iets houden, kan je heel veel brengen. In mijn optiek heel belangrijk omdat we als mensheid steeds verder van ons gevoel komen te staan. We zijn super rationeel, altijd aan het werk, aan het plannen, hebben nooit ergens tijd voor. Zelf sociale afspraken zien we soms als een verplichting. Het oefenen van onvoorwaardelijke liefde voelen, kan ons dichter bij ons gevoel brengen. Hierdoor zal je meer oprechte connectie voelen met anderen (dat we toch echt nodig als sociale dieren), meer geluk en flow ervaren en meer energie voelen. In een tijd van social media en de steeds verdergaande technologische ontwikkelingen hebben we steeds minder vaak momenten dat we echte liefde en connectie voelen.

Liefde voelen: geef liefde, ga niet op zoek naar liefde

Op zoek gaan naar een nieuwe relatie, de liefde van je leven of het proberen te forceren: dat werkt niet. Liefde is iets wat je overkomt. Als jij daar bewust of onbewust ruimte voor hebt of maakt. 

 

Vorige week heb ik zelf zo’n moment van onvoorwaardelijke liefde voelen ineens ervaren. Na een periode van hard werken, alleen maar bezig zijn met het rationele, werd ik door het overlijden van een geliefd familielid ineens weer teruggezogen in mijn gevoelsleven. Dit was natuurlijk een hele droevige gebeurtenis, maar hierdoor heb ik wel tijd vrij gemaakt om mijn emoties te voelen en te doorleven. Ik heb de rest van de week minder gewerkt en veel tijd doorgebracht met familie en vrienden. Ik besefte weer even hoe belangrijk het is om tijd door te brengen met de mensen waar je het meest van houdt. En hoeveel te weinig ik dat soms doe. Aan het einde van de week, na een week vol emoties, mooie en minder mooie momenten, focuste ik me op al die emoties en ineens werd ik overspoeld door een gevoel van liefde. Onvoorwaardelijke liefde. Voor de mensen waar ik het meest van hou. Vroeger, toen ik nog niet zo goed in contact stond met mijn eigen gevoel, wist ik wel dat ik van bepaalde mensen hield, maar kon ik dit niet zo intens ervaren.

 

Tips om onvoorwaardelijke liefde te voelen

Wil jij ook meer liefde en connectie voelen? Of dit nu onvoorwaardelijk is of niet? Neem hier dan bewust de tijd voor. Besef dat we heel erg veel tijd alleen maar denken en niet altijd genoeg tijd nemen om te voelen. 

  1. Begin met onvoorwaardelijk jezelf liefhebben: je kan alleen liefde van of voor een ander echt voelen als je onvoorwaardelijk van jezelf houdt. Oefen hiermee door bijvoorbeeld een dankbaarheidsboekje bij te houden, te mediteren met als onderwerp zelfcompassie en wees gewoon niet te streng voor jezelf.
  2. Wees eerlijk: niet alleen naar jezelf toe, maar ook naar de ander. Je hoeft niet perfect te zijn. Een ander hoeft niet perfect te zijn. Er schuilt meer schoonheid in eerlijkheid dan in proberen het juiste te doen en daardoor geliefd zijn bij een ander.
  3. Geef anderen complimenten: als je trots bent of als je iets opvalt, spreek dit uit!
  4. Glimlach eens wat vaker: niet alleen naar mensen die je kent, maar ook naar onbekenden
  5. Heb een liefdevolle houding ongeacht de situatie: vind je dit lastig in een moeilijke situatie, tel dan eerst tot tien en bedenk wat jij zelf nodig zou zijn in zo’n situatie en probeer je te verplaatsen in de ander
  6. Spreek het uit als je iemand mist: als je tijd met iemand wilt spenderen.
  7. Plan bewust tijd in om mensen te bezoeken: in plaats van met te Appen/chatten.
  8. Count your blessings: we hebben altijd zoveel te klagen, maar probeer je te focussen op de dingen of mensen waar je gelukkig van wordt: geef daar je aandacht en tijd aan!